Diagnostika

Psychologická diagnostika umožňuje zjistit podrobnější informace o dítěti a jeho schopnostech, dovednostech, způsobech myšlení, o rozložení intelektu, případně také o osobnostních rysech a vlastnostech. V případě konkrétních potíží slouží také k orientaci v problému. Existuje mnoho diagnostických nástrojů, které dokážou měřit, jak je na tom dítě vzhledem ke své věkové normě v určitých dovednostech nebo funkcích.

Provádím cílenou diagnostiku zaměřenou nejčastěji na:

  • zjištění školní zralosti a připravenosti
  • zjištění důvodu výukových obtíží dětí nebo při podezření na poruchy učení
  • problémy s pozorností, hyperaktivitou, chováním 
  • kariérní poradenství při volbě střední nebo vysoké školy (pro žáky 8. a 9. tříd nebo pro studenty gymnázií)
  • zjištění intelektových schopností a rozvoje školních dovedností pro uchazeče o studium na víceletých gymnáziích

Další typy diagnostiky dle dohody a Vašich požadavků.

Vyšetření školní zralosti

Máte pochybnosti o tom, jestli je Vaše dítě zralé a dobře připravené na školu? Přijde Vám ještě příliš  hravé a dětské, nesoustředěné, bez zájmu o školu a učení? Nebo si myslíte, že už je ten správný čas, aby zasedlo do školních lavic, ale chcete se ujistit, že to zvládne? 

Po vyšetření budete vědět více!

Vyšetření dětí v posledním roce před zahájením školní docházky má za cíl odhalit slabé nebo nedostatečně rozvinuté oblasti kognitivních funkcí a různých dalších dovedností, které bude dítě ve škole potřebovat k tomu, aby se mu dobře dařilo. Nejen aby se dokázalo naučit během jednoho roku číst, psát a počítat do 20, ale aby dokázalo zvládat nároky prostředí, pobyt mezi vrstevníky, staršími dětmi a neznámými dospělými.

Vyšetření je plánováno následovně:

  • Před samotným vyšetřením zašlu rodiči dotazník týkající se dítěte, který rodič vyplní na zašle zpět nejpozději 1 den před vyšetřením. Dohodneme termín setkání.
  • Po vzájemném seznámení si s rodiči předáme nezbytné informace, dítě si chvilku pohraje s hračkami nebo si něco nakreslí.
  • Pak následuje samotné testování dítěte, ideálně bez přítomnosti rodiče, který se v dohodnutém čase vrátí zpět. V případě nutnosti rodiče kontaktuji telefonicky. 
  • Poté následuje rozbor výsledků, doporučení k jednotlivým oblastem, jak lze stimulovat, jak je vhodné s dítětem pracovat. Rodič si odnáší tipy na publikace a cvičení, se kterými může s dítětem pracovat. V případě zájmu se dohodneme na vystavení zprávy (v ceně vyšetření není zahrnutá) a termínu jejího předání. 

Časová náročnost: 75 – 90 minut

Je velmi žádoucí, aby dítě bylo testováno bez přítomnosti rodiče. Obvykle se mu lépe pracuje, necítí tlak na plnění očekávání, není rozptylováno přítomností rodiče. Dokáže se mnohem lépe naladit na plnění úkolů a podat svůj optimální výkon. U dětí, které mají výrazný problém s oddělením od rodiče, lze předpokládat potíže v sociální a emoční zralosti, které budou ovlivňovat pobyt ve školním prostředí. Tyto potíže se objevují u dětí s autismem, mentálním postižením, PDA a u dalších závažných stavů. Pokud se toto týká Vašeho dítěte, prosím, informujte mě předem. 

Výukové obtíže dětí

Vaše dítě se potýká s problémy ve čtení, psaní nebo matematice, začíná mít nechuť ke školní práci, častěji odmítá dělat domácí úkoly… nesoustředí se, jeho pozornost mu stále někam uniká… Nechcete se zatím objednávat do pedagogicko-psychologické poradny, ale zároveň byste mu nějak chtěli pomoci, ale nevíte přesně jak?

Vyšetření může odhalit, zda se u Vašeho dítěte rozvíjí porucha učení (dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie) a jak mu můžete svým přístupem pomoci jeho problémy zvládat, jakým způsobem s ním doma můžete pracovat. Ne všechny děti musí jít PPP – podle závažnosti obtíží je to žádoucí hlavně u těch, které potřebují vyšší stupeň podpory ve vzdělávání. 

Délka vyšetření je dle závažnosti obtíží, obvyklé jsou dvě až tři návštěvy a konzultace na závěr, kde v detailu probereme zjištěné informace a doporučené postupy ke zmírnění obtíží a nápravná cvičení. Je možné napsat zprávu z vyšetření, která ale nenahrazuje zprávu ze školského poradenského zařízení (PPP nebo SPC) a není závazná pro školu nebo paní učitelku.  

Časová náročnost: 2 nebo 3 setkání (3 – 4 hodiny).

Diagnostika intelektových schopností a školních dovedností

...pro uchazeče o studium na víceletých gymnáziích

Chcete, aby Vaše dítě zkusilo zkoušky na gymnázium v páté nebo sedmé třídě? Nejste si jisti, zda „na to má“ ? Možná je pilné… možná má jedničky „vymakané“… možná tam chtějí jít jeho kamarádi… nebo to chce samo, ale Vy jste na pochybách. Zdálky vypadá takové studium velmi lákavě, ale po nástupu na vysněnou školu často dochází k neočekávanému „prozření“… 

Vyšetření je zaměřené na zjištění intelektového potenciálu, kognitivních schopností, rozvoje školních dovedností v oblasti českého jazyka a matematiky. Ukáže se také pozornost, výkonová motivace, schopnost práce pod tlakem a další charakteristiky.    

Časová náročnost: 2 hodiny vyšetření a následná konzultace 30 minut